Sekarang saya memang sedang mengajar bab Pergerakan dan Sokongan dalam subjek Biologi tingkatan 5...dan secara kebetulan sekarang SHAKLEE promo OSTEMATRIX untuk bulan Mac ni..hihi..so memang sesssuuuaaaiii sangatlah..bak isi dengan kuku, bak aur dengan tebing, bak sate dengan timun..haissshhh..
Ramai sedia maklum tentang kepentingan KALSIUM..tapi ramai yang belum tahu macam mana penyerapan kalsium berlaku..dengan bantuan siapa..dan bagaimana metabolisme kalsium boleh berfungsi dengan efisien...
So di kesempatan ini, meh kita berkongsi sedikit pasal adik beradik tiri kalsium ni..kalsium tak boleh bekerja sendiri untuk menghasilkan tulang yang kuat..siapa adik beradik tiri tu???hihi...antaranya Magnesium, Vitamin D, Mangan, Boron dan Zinc..
Now, kita tengok pula macammana mereka saling bekerjasama...sebelum tu, meh tengok dulu gambar ni..kedua-duanya adalah gambar batu-bata yang menjadi sokongan bangunan..jadi, bolehla di analogi kan sebagai tulang dalam badan kita..cuba lihat bata di sebelah kiri tu..hanya bata semata-mata..tanpa simen..itu ibarat kalsium tanpa adik beradik tiri tadi la..kalsium tu cuma bina tulang je, tapi tanpa simennya..agak-agak kalau ada yang menyepak bata itu apa akan terjadi???Bagaimana pula dengan bata di sebelah kanan?? Nampak lebih kukuh kan dengan simen..kalau disepak pun, masih teguh..
 
Ok, penat dah beranalogi..jom ke faktanya pula..apa peranan adik beradik tiri tadi tu..
Ø  Magnesium – membantu pengangkutan kalsium tadi terus ke dalam tulang..so kalsium tu akan selamat la sebab ada ‘driver’..takde la kalsium tu merayau-rayau ke tempat lain..
Ø  Vitamin D -  membantu dalam metabolisme kalsium...bantu menukar kalsium kepada bentuk yang boleh diserap terus ke tulang..macam tolong ‘gerudikan’ tulang untuk bantu simpan kalsium dalam tulang..
Ø  Mangan, Boron, Zinc – bantu enapkan kalsium dalam tulang..macam ‘simen’ tadi la...so celah-celah sel tulang tu jadi padat dan kuat..
Maka...bijaklah memilih pil kalsium anda..jangan cari yang murah, tapi hanya ada kalsium semata-mata...
Untuk saya, semestinya OSTEMATRIX SHAKLEE!!!
Manfaatnya jangan cakaplah..banyak sangat..yang sembelit, yang selalu kejang, yang selalu lenguh tulang, yang migrain, yang gout, yang selalu sakit belakang bila breastfeed semua dapat manfaat...haish,banyakla...
 
Hubungi saya,
NORAYUNEY BT AHMAD , SID 908891
0192680649
page Eyman Ayuney Natureshoppe

Post a Comment

 
Top