Assalamualaikum wbt...

Isi blog ini sy ambil drp blog www.fydanoh.com .. seorang doktor yang mengamalkan shaklee..

Mungkin nama sama, nampak sama, namun vitamin sintetik, vitamin organik dan vitamin semulajadi adalah sangat2 berbeza, macam langit dengan bumi bezanya..

Secara analogi

1) Vitamin sintetik umpama buah plastik

2) Vitamin organik umpama jus buah dalam pek
– dibuat daripada buah sebenar, tapi telah mengalami pelbagai campuran kimia. Kalau anda perasan, jus yang lain jenamanya akan mempunyai rasa yang berlainan, sebabnya? Itulah, pencampuran bahan kimia

3) Vitamin semulajadi umpama buah sebenar

Perbezaan vitamin semulajadi dan vitamin sintetik

1. Penghasilan
Semulajadi – daripada ekstrak bahan2 semulajadi dengan mengambil intipati yang diperlukan dan menyingkirkan fiber. Jadi, vitamin2 ini lengkap dengan komponen penting seperti yang terdapat bersama vitamin semulajadi, contoh enzim dan co-factorsnya. Contoh : vitamin c semulajadi mengambil pati asid askorbik dalam buah limau dan menyingkirkan seratnya.
Sintetik – manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri2 seakan vitamin. Contoh, formula empirik bagi vitamin C ialah C6H8O6, jadi molekul2 carbon, hidrogen dan oksigen digabung dalam kuantiti tertentu untuk mendapat formula empirik tersebut bagi menghasilkan ascorbik asid

2. Keserasian dengan badan
Semulajadi – dihasilkan daripada makanan, so sama dengan makanan yang kita makan, tindakan semulajadi akan berlaku dalam badan. Tiada kesan sampingan dan memberi kesan yang lebih baik pada tubuh.
Sintetik – dianggap sebagai bendasing oleh badan, jadi banyak proses yang komplikated diperlukan untuk menguraikan vitamin2 ini.

3. Harga
Semulajadi – lebih mahal. Penghasilan daripada bahan semulajadi memerlukan kos yang tinggi
Sintetik – murah dan biasanya percuma di hospital kerajaan

4. Kesan kepada tubuh
Semulajadi – mengambil intipati daripada bahan semulajadi, semua bahan perlu diambil bersama. Contoh, magnesium dan vitamin D diperlukan untuk penyerapan kalsium yang optimum, jadi bahan2 turut dicampur bersama dengan kalsium.
Kalsium yang tidak diserap dengan sempurna akan disimpan di ginjal dan menyebabkan batu karang, dan of course, jika vitamin diambil berlebih2 juga akan memudaratkan tubuh.
Sintetik – biasanya dihasilkan secara solo kerana pembuatannya adalah untuk menghasilkan bahan tertentu. Contohnya, kalsium tidak didatangkan dengan vitamin D atau magnesium, jadi untuk penyerapan optimum, kena ambik pulak vitamin D dan magnesium daripada sumber lain.

5. Kesan jangka Perbezaan vitamin semulajadi dan vitamin sintetik
Semulajadi -Tiada jika diambil dengan betul dan teratur
Sintetik – mempunyai kesan jangka panjang akibat bahan2 kimia yang terkandung dalam vitamin itu sendiri.

Jadi, anda yang memilih, pilihlah yang terbaik. Memang buah plastik lebih murah daripada buah sebenar, tapi tergamak ke nak makan?

Shaklee 》 suplimen semulajadi yang bertindak secara semulajadi !
Terbaik untuk kesihatan anda..
Membantu anda mencapai kesihatan ke tahap optimum..

—————————————————————————–
Anda layak mendapat konsultasi percuma dengan setiap belian anda

Hubungi saya untuk membuat tempahan atau maklumat lanjut mengenai vitamin Shaklee

0192680649
Fb Oyun Ayuney

Post a Comment

 
Top