Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t

Pengalaman menjadi ibu hamil & berpantang dalam keadaan SEMBELIT pastinya antara mimpi ngeri kan??
Haaa...memang normal jadi macam tu kalau kita tak banyakkan pengambilan serat & air...
Tapi..
Ada orang yang dah ambil serat&air pun still jadi gitu juga..

Perubahan hormon yang berlaku ketika hamil menyebabkan kadar pergerakan hasil cernaan menjadi lambat di usus...dan ini mengakibatkan lebih banyak air diserap keluar dari usus..maka, memang logik jika ibu hamil alami sembelit...malah yang lebih teruk lagi akan jadi buasir..

Bagi ibu berpantang...disebabkan pengambilan sayur yang disekat..buah yang 'tertinggal' dari senarai menu..pengambilan air kosong yang kurang..ditambah lagi dengan fobia luka perinium, maka..ramailah yang 'menahan' diri dari masuk tandas..

Jadi,
Saya kongsikan sedikit tips untuk anda atasi masalah ini..

1) Minum segelas ke dua gelas air suam sejurus bangun tidur (orang kata sebelum gosok gigi lebih baik).

2) Pilih satu makanan yang memang akan membuat anda mudah ke tandas..kalau saya, mulakan hari dengan sekeping roti gardenia memang 'melawaskan'..ada orang makan prune, ada orang pisang..tengoklah! Eksperimentasi diri anda!!

3) Jangan bangun lewat pagi..kerana ketika ini metabolisma sudah rendah..so kalau nk amalkan tips kat atas tu memang payah dah..

4) Pengambilan suplimen seperti Ostematrix shaklee mampu melembutkan otot keluar najis...Lecithin pula membantu melembutkan najis dan Alfalfa kaya dengan serat untuk tujuan mudah lawas..
Oh ye...alfalfa juga membantu memperbanyakkan susu badan dan lecithin juga mengandungi asetilkolina yang baik untuk penghantaran maklumat di otak..maka, bayi anda yang menyusu juga akan mendapat khasiat lecithin ini..
Selain itu, gabungan lecitin & alfalfa juga membantu ibu- ibu berpantang menjadi KURUS & mudah MENURUNKAN berat badan...ini kerana lecithin juga membantu dalam pemecahan molekul lemak..

5) Minum 3-4 liter air untuk memudahkan proses pencernaan & melawaskan makanan...

Berminat dengan shaklee??
Ayuney
0192680649
Fb oyun ayuney
Page 'eyman ayuney natureshoppe'

Post a Comment

 
Top