Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t..

Adakah anda ibu yang mengalami kelahiran secara c-sect??
Biasanya mesti akan tertanya-tanya, adakah sama ibu c-sect berpantang dengan ibu melahirkan normal??
Saya belum pernah mengalami kelahiran normal..kedua-duanya adalah c-sect..atas sebab-sebab tertentu..
Tapi, hasil perkongsian dengan rakan-rakan & juga pembacaan saya, kaedah berpantang ceser&normal agak sedikit berbeza..

Dari segi kebersihan..ada yang tak mandi selama 2 minggu sebab takut luka basah!!.. Aisshhh..ini boleh menyebarkan kuman-kuman & bakteria jahat tau!!
Mungkin ada yang mengikut adat..dan mungkin ada yang takut..tapi mandi itu perlu demi kebersihan anda..jika anda takut luka itu basah, setelah mandi,boleh keringkan guna 'hair dryer'..dan pakai panty di bawah luka ceser.. Jika luka anda terbuka sedikit, jangan panik..bersihkan sentiasa dengan air garam..jangan guna sembarangan produk..pastikan anda merujuk kepada nurse& doktor tentang luka anda itu.. Produk shaklee yang baik untuk pemulihan luka adalah zinc com shaklee.. Memang cepat pulih..

Dari segi urutan..ibu ceser hanya boleh diurut secara duduk, menelentang & mengiring sahaja..ini sewaktu dalam pantang la..sesudah 3-4bulan, sudah boleh diurut dalam keadaan meniarap..bergantung kepada keselesaan anda..Jangan sesekali melakukan 'sengkak rahim' ketika berurut..

Dari segi pemakanan, memang sama seperti ibu berpantang normal..jika sebelum ini, kita selalu diperdengar yang telur adalah pantang paling besar bagi ibu-ibu dalam pantang...tapi, kajian terkini menunjukkan yang telur sangat kaya dengan asid amino yang amat penting untuk pemulihan tisu..bacaan ini saya ambil dari majalah i-sihat mei 2013..tapi selain itu, bagi ibu-ibu shaklee, ESP adalah pilihan TERBAIK asid amino..ia baik untuk pemulihan tisu rosak, pembinaan tisu baharu dan mengekalkan kualiti sel yang baik..ESP juga membantu memekatkan susu badan & memberi tenaga jangka panjang.. Selain itu, amalan pengambilan suplimen multivitamin Vitalea, Vit B com, Vit C, dan Omega Guard membantu anda menjalani masa pantang dalam keadaan bertenaga & tanpa depressi.. Banyak perbezaan berpantang dengan suplimen dan tanpa suplimen...ini mengikut pengalaman saya & rakan-rakan juga..bila badan cergas, automatik proses penyusuan menjadi lancar & meriah!!

Dari segi amalan berpilis, bertungku, berbengkung..itu adalah pilihan anda..mengikut keselesaan anda...bagi saya, berbengkung dalam pantang memang menyakitkan..maka saya akan memulakan bengkung setelah 3bulan..itu pun jenis strap sahaja..

Dari segi penjagaan keintiman, saya mengamalkan pengambilan Alfalfa shaklee..ia membantu mengecutkan rahim..mengelak keputihan & bau.. mengurangkan rasa 'sakit' ketika bersama..membantu membanyakkan susu badan..aisshh..macam- macam lagi kebaikan dia..hanya yang dah ambil je tahu rasanya..hihi..
Oh ye..walaupun anda ceser, tapi penjagaan vagina anda setelah kelahiran perlu dititik beratkan tau! Sama macam orang bersalin normal..

Ini adalah sebahagian dari pengalaman saya & rakan- rakan...mana yang baik , bolehlah dimanfaat bersama..

Selamat berpantang!!

Bagi yang ingin mendapatkan set berpantang & menyusu produk shaklee, bolehlah hubungi saya..

Ayuney ahmad
0192680649
Fb: Oyun Ayuney
Page: Eyman Ayuney Natureshoppe

Post a Comment

 
Top